Håll din hemsida uppdaterad!
Du har säkert själv besökt hemsidor där du mötts av inaktuell information som är uppdaterad för flera år sen. Erbjudanden från förra sommaren eller en personalsida med personer som inte längre jobbar på företaget känns inte särskilt seriöst, eller hur? En hemsida som uppdateras frekvent ger ett seriöst och aktuellt intryck av ditt företag. En dåligt uppdaterad hemsida med bristfällig och inaktuell information vittnar om ett företag som inte riktigt hänger med i utvecklingen.
Här får du lite tips på hur du håller din hemsida aktuell och varför du ska göra det!
Varför det är viktigt med en aktuell och uppdaterad hemsida:
1. Viktig marknadsföringskanal
För många företag är hemsidan idag den viktigaste marknadsförings- och kommunikationskanalen, även om man inte vet om det. T ex använder 80-90 % av svenskarna Google för att söka information innan man gör ett köp. Att din information är aktuell, lättåtkomlig och relevant är alltså mycket viktigt. Oavsett om det gäller befintliga kunder eller potentiella kunder är det viktigt att de hittar aktuell information om ditt företag och dina produkter/tjänster.
2. Proffsigt intryck
En väl uppdaterad hemsida med aktuell och relevant information ger intryck av ett välorganiserat och proffsigt företag som sätter mötet med kunden i första rummet. En dåligt uppdaterad hemsida med inaktuell information ger ett oproffsigt intryck och kan i värsta fall innebära att man väljer konkurrenten istället för dig. Människor är ofta otåliga och går snart vidare om de inte hittar vad de söker.
3. En anledning att återkomma
Om dina kunder märker att din hemsida uppdateras ofta och att du delar med dig av nyttig information och tips kommer de med all säkerhet att besöka din hemsida regelbundet för att läsa de senaste uppdateringarna. Ett utmärkt sätt att bygga en återkommande kundrelation.
4. Lättare att hitta det man söker
Desto mer och bredare innehåll du skapar på din hemsida desto större chans att dina besökare hittar det som söks. Du får också fler dokument med varierande innehåll och nyckelord som gör att du kommer att hittas på Google på fler sökningar.
5. Google gillar aktuella sidor
En parameter som Google använder för att presentera sitt sökresultat är just aktualitet. En sida som inte är uppdaterad på länge anses inte lika relevant som en som uppdateras kontinuerligt. Det finns såklart flera parametrar som påverkar Googleresultat, uppdateringsfrekvensen är dock en av dem.
Tips på material att uppdatera din hemsida med
”Jag har inget intressant att uppdatera hemsidan med” kanske du säger och ibland kan det vara svårt att hitta relevant material. Här hittar du lite tips på hur du kan tänka för att hålla din hemsida intressant och uppdaterad.
1. Börja med det enkla
– Se till att all relevant information som förväntas finnas på en hemsida finns.
– Kom ihåg att det ska vara lätt att hitta kontaktuppgifter.
– Lägg in även mindre förändringar på din hemsida, såsom ändrade öppettider under semestern eller julhelgen.
– Fundera på vad du själv anser om andra företags sidor, vad du lätt hittar respektive inte hittar.
– Checka av innehållet på din hemsida och se till att de grundläggande uppgifterna finns där och är uppdaterade.
2. Gå regelbundet igenom befintligt material
Gå då och då igenom det material som redan finns på den hemsida, kanske har något ändras så ett stycke text behöver ändras, läggas till eller tas bort. Google gillar också uppdateringar i befintligt material eftersom det indikerar att man prioriterar att hålla hemsidan aktuell.
3. Dela med dig av din kunskap
Du och ditt företag sitter helt säkert på en hel del kunskap och kompetens inom ert område. Dela med av er kunskap till era besökare i form av t ex köpguider eller gör-det-själv-guider, t ex kan en brädgård tipsa om hur man bygger en bastu. Den här typen av innehåll älskas både av dina besökare men också av Google.
5. Nyheter om produkter och företaget
Ingen nyhet är för liten för att hamna på er hemsida, förändringar i personalen, nya produkter eller viktiga förändringar i branschen.
5. Vad frågar dina kunder dig om?
Finns det ständigt återkommande frågor som dina kunder vill ha svar på? Ringer det ständigt folk och frågar samma sak kan du utgå ifrån att det här information som bör finnas på hemsidan.
6. Gör en plan
Lägg upp en strategi för hur ofta du ska uppdatera din hemsida och med vilken typ av information du vill uppdatera sidan med. Sätt av tid och planera in den här tiden i din kalender. Vill du uppdatera din hemsida två ggr i månaden, bestäm dig för att avsätta en halvdag varannan vecka. Har ditt företag en Facebooksida ska självklart uppdateringarna delas även där, då når du även ”gillare” som normalt inte är inne på din hemsida. Gör du riktigt intressanta uppdateringar kanske materialet delas vidare och du når nya människor.
7. Överkurs – blogg
Känner du att du verkligen brinner för att dela med dig av ert företags kunskap och dagliga verksamhet kan en blogg vara ett alternativ. Innan du startar en blogg ska du dock fundera igenom om du klarar av underhålla bloggen även på lång sikt. En blogg kräver täta, regelbundna uppdateringar men kan å andra sidan ge en växande trogen skara följare om du skriver intressant, roligt och initierat.
Hur uppdaterar jag min hemsida själv?
För att själv kunna uppdatera din hemsida själv krävs att du har någon form av Uppdateringsverktyg eller CMS (Content marketing system) kopplat till din hemsida. Om du inte har något CMS installerat så kan vi hjälpa dig med att installera det på din webbplats. Vi använder gärna WordPress som idag är det vanligaste verktyget för att uppdatera webbplatser med. Kontakta oss om du vill ha hjälp att komma igång med att uppdatera din webbplats!