Sökomotoranpassad hemsida

google-logo-seo

Idag använder 80-90% av svenskarna Google för att söka information innan de gör ett inköp. Detta innebär att det är viktigt att din hemsida är uppbyggd på ett sådant sätt att Google enkelt kan indexera dina sidor samt att du har relevant information på dem. Den här lilla genomgången ger dig en grundläggande förståelse för hur en webbplats ska var uppbyggd men är ingen fullständig genomgång av hur man optimerar sin hemsida för Google.

Struktur: Strukturera och ordna navigation och menyer på ett enkelt och bra sätt, om det behövs använd över och underkategorier. Använda i så fall också över och undermappar i dina URL:er . En ordnad struktur gör det enkelt för Google (och dina användare) att hitta på sidan.

Sidnamn/URL:
URL är den adress eller sidnamn som varje unik sida på en webbplats har. Tänk på att sidnamnet ska ange vad sidan handlar om, döp inte dina sidor till sida1, sida2 eller liknande: Se också till att du i den plattform du använder kan namnge dina sidor som du vill. Den här sidan heter  /sokomotoranpassad-hemsida/ vilket beskriver bra vad sidan handlar. Relevanta sidnamn är viktiga för sökmotorerna.

Metainformation:
Metainformation är sådan text som i första hand är till för att ge sökmotorerna information om vad sidan handlar om och vilka sökord som är viktiga för sidan. De tre viktigaste metafälten är:

  • Title: Är den text som syns i fliktexten på din webbläsare när sidan är öppen. Den texten är viktig för sökmotorerna och ska med max 70 tecken berätta vad sidan handlar om. Tänk på att använda unika titlar som beskriver vad varje undersida på din webbplats handlar om. Det är oftast denna text som visas som rubrik i sökresultaten på Google.
  • Description:  Är en text på ca 150-160 tecken som beskriver vad sidan handlar om och ska innehålla de viktigaste nyckelorden för sidan. Syns inte i webbläsaren men är den beskrivningstext som ofta visas som text i Googles sökresultat. En viktigt text för sökmotorerna.
  • Keywords: Ett fält som innehåller de viktigaste sökorden för sidan kommaseparerade. Inte speciellt viktigt för sökmotorerna.

Innehåll: Det viktigaste är du har ett relevant och välskrivet innehåll. Dina texter ska innehålla de nyckelord som är relevanta för sidan samt vara skrivet för att ge besökaren bra information inte för att Google ska gilla den. Om dina besökare gillar sidan kommer Google också att göra det. Det är viktigt att man är konsekvent och på varje undersida lyfter fram samma nyckelord både i textinnehåll och metainformation.

Sitemap: Sitemap eller webbplatskarta är en sida som innehåller länkar till samtliga sidor på din webbplats, den används i första hand för att sökmotorerna enkelt ska kunna indexera och hitta samtliga sidor på din webbplats.

För att själv kunna ha kontroll över ovanstående är det viktigt att du har en plattform som är uppbyggd på rätt sätt och ett verktyg där kan enkelt kan justera och ändra ovanstående uppgifter själv.  Vi använder WordPress och där finns utmärkt stöd för att göra din hemsida sökmotorvänlig.

Om du behöver hjälp med att sökmotoranpassa din hemsida tveka inte att kontakta oss!